Yazı Detayı
19 Mayıs 2020 - Salı 15:40 Bu yazı 32 kez okundu
 
Veren El Alan Elden Üstündür
Mehmet Demir
yazar@cumra26haziran.com
 
 

         İslam, ihtiyaç sahibi bir kişinin, başkalarından bir şey istemesini yasaklamaz. Bununla birlikte, ahlaki bakımdan bu durumu çok fazla tasvip de etmez. Ancak büyük zaruretler halinde istemeye müsade eder. Zira başkalarına el açmak, insanı küçük düşürebilir. Bu sebeple de Allah Rasulü (S.A.V.) ashabından bey‘at alırken pek çoğuna “kimseden bir şey istememe” lerini şart koşmuştur.

       Yani zekat almaya değil zekat vermeye gayret etmelidir. Zira Allah Rasulü (S.A.V.) şöyle buyurmuşlardır:

“Veren el, alan elden daha hayırlıdır. Yardım etmeye, geçimini üstlendiğin kimselerden başla! Sadakanın hayırlısı, ihtiyaç fazlası maldan verilendir. Kim insanlardan bir şey istemezse, Allah onu kimseye muhtaç etmez. Kim de tokgözlü olursa, Allah onu zengin kılar.”

      Bununla birlikte, Cenab-ı Hak, zekat ve sadaka veren infak ehli salihmü’minlerin kalbi hassasiyetine dikkat çeker. Onların bir rahmet dergahı olan gönül alemlerinin, aynı zamanda gerçek muhtacı tanıma hususunda adeta manevi bir röntgen haline gelmesi gerektiğine işaret ederek şöyle buyurur:

“Kendilerini Allah yoluna adadıklarından seyahat ve ticarete imkan bulamayan yoksullara verin. Yoksulluklarını gizli tuttukları için bilmeyen onları zengin sanır. Kendilerini simalarından tanırsın. Onlar insanlara asla el açmazlar. Hayır için yaptığınız her harcamayı Allah hakkıyla bilmektedir.” Bakara 273. Ayet

Allah; cömerttir, verendir, kerem sahibidir. Hayır yolunda cömertliği, vermeyi ve kerem sahibi olmayı sever.

    Veren kimse Allah’ın keremine ve cömertliğine mazhar olmuştur.

Vermeyen ve alan kimsenin ise bu konuda mazhar olduğu her hangi bir esma yoktur.

Netice itibariyle vermemekte ve tutmakta hayır da yoktur, iyilik de yoktur, Allah katında makbuliyet de yoktur, derece de yoktur.

       Kur’an birçok ayetiyle vermeyi ve üstelik en iyisinden vermeyi teşvik ettiği gibi, Peygamber Efendimiz (S.A.V) adeta bir cömertlik ve kerem abidesiydi. Ashab-ı Kiram da vermek konusunda birbirleriyle yarışırlardı. Vermemek ve tutmak ashabın çarşısında hiçbir şekilde rağbet görmezdi.

“Allah yolunda sevdiğiniz şeylerden harcamadıkça iyiliğe asla eremezsiniz. Ne harcarsanız Allah onu hakkıyla bilir.” (Ali İmran 92. Ayet)

Müfessirler kişinin sevdiği şeyleri “servet, mevki, ilim ve beden kuvveti gibi maddi ve manevi imkanlar” şeklinde yorumlamışlardır. Ayet-i kerime, sadaka veya Allah yolunda yapılan diğer harcamaların işe yarar, kıymetli şeylerden yapılmasının gereğine işaret etmekte, aksi takdirde yapılan harcamada hedeflenen gayeye ulaşılamayacağını bildirmektedir. Ayette aynı zamanda gösteriş için bazı davranışlarda bulunmak isteyen bazı Yahudiler başta olmak üzere uyarılmakta uyarılmakta, fazilet ve iyilik hakkındaki kanaatlerinin yanlış olduğu vurgulanmakta ve doğru olanın Allah’ı sevip O’nun emir ve yasaklarını her şeyden üstün tutarak yaşamak olduğu bildirilmektedir. Kişi herhangi bir şeyi Allah’tan daha çok seviyor ve onu Allah yolunda feda edemiyorsa onun iyiliğe ve erdemliliğe ulaşması mümkün değildir. Sevdiği şeyleri infak ederken de gösterişten, riyadan uzak durmalıdır.

     “Mallarını Allah yolunda harcayan, sonra da harcadıklarının arkasından başa kakıp incitmeyenler için rablerinin katında özel karşılık vardır. Artık onlar için korku yoktur, onlar üzüntü de çekmeyeceklerdir.” (Bakara 262. Ayet)

   “ İyi sayılan bir söz ve bir bağışlama, arkasından eziyet gelen bir sadakadan daha iyidir. Allah zengindir, halimdir.” (Bakara 263. Ayet)

“Ey iman edenler! Allah’a ve ahiret gününe inanmadığı halde malını insanlara gösteriş yapmak için harcayan kimse gibi sadakalarınızı başa kakmak ve incitmek suretiyle boşa gidermeyin. O kimsenin misali, üzerinde toprak bulunan düzgün ve yalçın bir kayadır; kayanın üzerine şiddetli bir yağmur yağmış, onu çıplak halde bırakmıştır. Bu gibilerin kazandıkları hiçbir şeyden istifadeleri olmaz ve Allah, inkarcı topluluğa hidayet vermez.”(Bakara 264. Ayet)

İnsanları, sadaka ve mali yardım yüzünden minnet altında bırakmaya ve incitmeye kalkışanların bu davranışı, Allah’a ve ahirete iman etmeyen, başkalarına gösteriş olsun diye veya kişiden menfaat beklediği için harcama yapan kimselerin davranışlarına benzetilmiş, bunun da semere ve sonucu kaya misaliyle anlatılmıştır. Yalçın ve pürüzsüz bir kayanın üzerindeki toprak şiddetli yağmur aldığında sıyrılıp yere inmekte, düz yerlerdeki toprağa bereket getiren yağmur bu kayada toprağı yok etmektedir. Sadaka da böyledir; Allah rızası için verildiği ve karşılığında bir menfaat beklenmediği, ihtiyaç sahibi incitilmediği takdirde harcayana bereket ve ecir getirir, aksi halde verilen boşa gider, hem maldan olunur hem de sevaptan mahrum kalınır.

      İçinde bulunduğumuz ve son günlerinin hüznünü yaşadığımız Mübarek Ramazan ayı da barındırdığı rahmet, mağfiret ve bereketlerle geldi; bizleri şereflendirdi, ve gidiyor. Bir çok tanıdığımız dost, akraba ve arkadaşımız bu yıl Ramazana kavuşamadı. Belki bizde bir sonraki Ramazana kavuşamayacağız. Onun için kalan son günleri son Ramazanımızmış, son Kadir Gecemizmiş gibi değerlendirmeli ve bu rahmet, mağfiret, bereket ve feyizden nasiplenmeye çalışmalıyız.    

 

 
 
 
Etiketler: Veren, El, Alan, Elden, Üstündür,
Yorumlar
Diğer Yazılar
ANA VE BABA HAKKI ÜZERİNE
HZ. PEYGAMBER (S.A.V.) ZAMANINDA HASTALIKLAR VE TEDAVİ YÖNTEMLERİ-2
HZ. PEYGAMBER (S.A.V.) ZAMANINDA HASTALIKLAR VE TEDAVİ YÖNTEMLERİ
YENİDEN BİSMİLLAH DEMENİN HEYECANI
YAZ KUR’AN KURSLARI BAŞLADI
KADİR GECESİ FAZİLETLERİ
RAMAZAN VE İNFAK (2)
RAMAZAN VE İNFAK
RAMAZAN VE ORUÇ
İNSAN OLMAK YADA İNSAN KALMAK
ÇANAKKALE BİR DESTAN, ÇANAKKALE BİR CANDIR; TARİHİN SAYFASINDA UNUTULMAZ BİR ŞANDIR
BİZİ BİZ YAPAN DEĞERLERİMİZ (2)
BİZİ BİZ YAPAN DEĞERLERİMİZ
AHDE VEFA GÖSTERMEK İSLAMIN VE İNSANLIĞIN BİR GEREĞİDİR
İSLAMIN AKLA VERDİĞİ ÖNEM
BİDAT VE HURAFELER İSLAM DÜNYASI İÇİN YOK OLUŞA SEBEP OLACAK (2)
BİDAT VE HURAFELER İSLAM DÜNYASI İÇİN YOK OLUŞA SEBEP OLACAK
İSLAM DİNİNİN ŞEHİD VE GAZİLİĞE VERDİĞİ ÖNEM (2)
İSLAM DİNİNİN ŞEHİD VE GAZİLİĞE VERDİĞİ ÖNEM
EMRİ BİL MARUF NEHYİ ANİL MÜNKER (İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜKTEN MEN ETMEK) (2)
EMRİ BİL MARUF NEHYİ ANİL MÜNKER (İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜKTEN MEN ETMEK)
İSLAMIN AKLA VERDİĞİ ÖNEM
İFTİRA ATMAK EN BÜYÜK BÖLÜCÜLÜKTÜR
NOEL VE YENİ YIL KUTLAMALARINA DAİR GÖRÜŞLER (2)
NOEL VE YENİ YIL KUTLAMALARINA DAİR GÖRÜŞLER
EDEP VE HAYA İNSANI İNSAN YAPAN ÖZELLİKLERDİR
KUDÜS VE İSRAİL DEVLET TERÖRÜNE DUR DİYEBİLMEK
ENGELLİ KARDEŞLERİMİZİ DÜŞÜNMEK VE ONLARI TOPLUMA KAZANDIRMANIN FAYDALARI
İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİNE YÜCE DİNİMİZİN VERDİĞİ ÖNEM
PEYGAMBER EFENDİMİZİN DOĞUMU VE MEVLİD KANDİLİ
BİRBİRİMİZE HOŞGÖRÜLÜ VE MÜSAMAHALI DAVRANMALIYIZ
TRAFİK KAZALARI, KADERCİLİK VE YÜCE ALLAH’A ATILAN KORKUNÇ İFTİRA (2)
TRAFİK KAZALARI, KADERCİLİK VE YÜCE ALLAH’A ATILAN KORKUNÇ İFTİRA
İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜKTEN MEN ETMEK
CUMHURİYET VE FAZİLETİ
NİKAH VE ÖNEMİ
BİZİ BİZ YAPAN DEĞERLERİMİZ (2)
BİZİ BİZ YAPAN DEĞERLERİMİZ
CAMİLER VE DİN GÖREVLİLERİ ÜZERİNE BİR YAZI (3)
CAMİLER VE DİN GÖREVLİLERİ ÜZERİNE BİR YAZI (2)
CAMİLER VE DİN GÖREVLİLERİ ÜZERİNE BİR YAZI
AHLAKLI İNSAN OLMAK
HİCRİ YENİ YIL VE HİCRETE DAİR (2)
HİCRİ YENİ YIL VE HİCRETE DAİR
İSLAMIN İLME İLİM İNSANINA VERDİĞİ ÖNEM (2)
İSLAMIN İLME İLİM İNSANINA VERDİĞİ ÖNEM
SÜNNET VE PEYGAMBERİMİZ (S.A.V.)’E BAĞLILIĞIMIZ
Ulusal Gazeteler
Yazarlar
Alıntı Yazarlar
Anketler
Yeni haber sitemizi nasıl buldunuz ?
Sayfalar
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Trabzonspor
53
0
3
8
15
26
2
Başakşehir FK
53
0
3
8
15
26
3
Galatasaray
50
0
4
8
14
26
4
Sivasspor
49
0
5
7
14
26
5
Beşiktaş
44
0
8
5
13
26
6
Alanyaspor
43
0
7
7
12
26
7
Fenerbahçe
40
0
8
7
11
26
8
Göztepe
37
0
9
7
10
26
9
Gaziantep FK
32
0
10
8
8
26
10
Denizlispor
31
0
11
7
8
26
11
Antalyaspor
30
0
10
9
7
26
12
Gençlerbirliği
28
0
12
7
7
26
13
Kasımpaşa
26
0
14
5
7
26
14
Konyaspor
26
0
10
11
5
26
15
Yeni Malatyaspor
25
0
13
7
6
26
16
Çaykur Rizespor
25
0
15
4
7
26
17
MKE Ankaragücü
23
0
13
8
5
26
18
Kayserispor
22
0
14
7
5
26
BAĞCI ECZANESİ


Nöbetçi eczanlerle ilgili detaylı bilgi için lütfen tıklayın.

Arşiv